یشم جیدیت از تاریخچه تا نحوه ارزش گذاری آن
نوشته شده توسط : javaneh

یشم جدیت (jadeite jade) با پیوند ناگسستنی خود با فرهنگ چینی ، یکی از ارزشمندترین گوهرها در دنیای جذاب جواهرات است. خواص سنگ آکوامارین بیش از 100 سال است که قوی ترین بازار یشم جیدیت در چین قرار دارد. غیر معمول نیست که یک قطعه کوچک با قیمت میلیون دلاری به حراج گذاشته شود. با این حال ، قیمتها بر اساس قاعده منظمی برای یشم جادئیت در معاملات قیمت گذاری نمی شوند و حتی برخی از تجار بین المللی سنگهای رنگی کنجکاو هستند که چگونه یشم جیدیت را از نقطه نظر چینی ها ارزش گذاری کنند. همانطور که طلا و الماس در غرب بسیار ارزشمند است ، یشم برای چینی ها اهمیت ویژه ای دارد. 

 

اهمیت یشم در فرهنگ چین نه تنها از نظر تاریخی ، بلکه در حال حاضر نیز مشهود است. یشم جیدیت (در چینی با نام؛ fei cui )، یکی از دو نوع یشم خالص است. دیگری یشم نفریت است. در فرهنگ چینی ، یشم جادییت را نادرتر ، گرانبهاتر و با ارزش تر می دانند. از جیدیت به طور کلی به عنوان “یشم سخت” و از نفریت به عنوان “یشم نرم” یاد می شود. در نتیجه ، جیدیت به عنوان “پادشاه یشم ها” ستوده می شود. در متافیزیک ، باور بر این است که یشم به عنوان یک گوهر معنوی است. در صورت پوشیدن نزدیک به پوست ، انرژی سنگ به استفاده کننده منتقل می شود و در نتیجه تأثیر سلامتی می گذارد. یک ضرب المثل چینی وجود دارد که می گوید:

طلا ارزش دارد ولی روی یشم نمی توان قیمت گذاشت.

تاریخچه و دلیل گران بودن یشم جیدیت باکیفیت

مدتها قبل از اینکه جیدیت به عنوان “پادشاه یشم ها” نامیده شود ، مردم از جیدیت و نفریت برای ساخت ظروف و زیورآلات استفاده می کردند. به دنبال عصر برنز ، فرهنگ یشم ماقبل تاریخ در اروپا به زودی از بین رفت. در آمریکا ، بومیان نه تنها در جواهرات ، بلکه در اشیاء تشریفاتی که قدمت آنها به 4000 سال پیش می رسد ، از یشم استفاده می کردند. برای تمدن هایی مانند مایاها و آزتک ها ، تا زمان ورود فاتحان اسپانیایی در قرن شانزدهم ، یشم جیدیت ارزشمندترین گوهر بود. در آسیا ، از یشم برای ساخت ظروف آئینی از عصر حجر استفاده می شده است. نفریت بیش از 1000 سال است که در هنر چین مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر ، جادئیت تنها در اواخر سلسله های مینگ و اوایل سلسله چینگ وارد چین شد.

سابقه و سر وسرعاشقانه برمه با جیدیت نیز نسبتاً جدید است و می تواند به پیشروی عشق چینی ها نسبت به یشم جیدیت بستگی داشته باشد. این گوهر در حدود 1784 وارد چین شد و توسط خانواده شاهنشاهی چینگ بسیار ارزشمند بود. گردنبندهای دربار از جنس جادئیت فقط زمانی پوشیده می شدند که امپراتور و همکارانش وظایف رسمی خود را انجام می دادند. مقامات درجه پنج یا پایین تر از داشتن یا استفاده از گردنبند دربار منع شدند. اما مقامات عالی رتبه ، روسری خود را با یشم جیدیت لوله سان و پر طاووس تزئین کردند. جیدیت نمادی از مقام برتر و ثروت بی شمار بوده است. النگوی تمام یشمی و انگشتر جیدایت توسط اعضای دربار چینگ به عنوان هدیه و ادای احترام اهدا می شده است. فقط زنان از خانواده های دارای شجره نامه اشرافی مجاز به استفاده از چنین هدایایی بودند زیرا جیدیت نماد مقام والای افراد بود.

 

رنگهای متنوع و غنی جیدیت ، سختی و استحکام عالی ، به علاوه این واقعیت که می توان آن را در اجسام بزرگ با کیفیت عالی کاروینگ کرد ، آن را به محبوب ترین گوهر مردم چین از درجه امپراتور تا مردم عادی تبدیل کرد. با شروع قرن نوزدهم ، جیدیت محبوب شد ، احتمالاً به دلیل ملکه تزی شیء ، که گوهر خوش یمن را بیش از هر چیز دیگری می ستود. این اولین بار در تاریخ اخیر بود که تقاضای بالا بر روی قیمت خرید یشم گرانبها تأثیر گذاشت و قیمت آن سر به فلک کشید. پس از مرگ امپراطور در سال 1908 که بی ثباتی سیاسی به دنبال داشت ، تعداد زیادی از گنجینه های یشم امپریال از کاخ خارج و به عموم مردم فروخته شد. در نتیجه ، بسیاری از این گنجینه ها ، از جمله گردنبندهای دربار ، برای همیشه از بین رفت. برخی از آنها ممکن است از چین خارج شده باشند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است دوباره تراش داده یا دوباره در قطعات دیگر جواهرات قرار گیرند.

https://chaav.ir/about-us

قیمت گذاری یشم از نقطه نظر چینی ها

برای مشاغل و مشتریان، ارزیابی و قیمت گذاری برای یشم جیدیت دشوار است زیرا با الماس و سایر سنگ های قیمتی متفاوت است. حتی برخی از شرکت های بین المللی معاملات گوهرسنگها از قیمت های بالای حراجی جواهرات یشم جیدیت شوکه می شوند و می خواهند بیاموزند که چینی ها چگونه یشم جادییت را ارزش گذاری می کنند.





:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: